Inspiratie

Inspiratie vind ik vrijwel altijd buiten de deur en ik werk ook graag buiten. Eén van de onderwerpen die mij aanspreken is bloemen, liefst in grote hoeveelheden. Hele velden vol tulpen of narcissen, grote rododendrons en azaleastruiken: kleurexplosies die mij uitdagen om een vertaling op het doek te maken. Door steeds op dit onderwerp terug te komen kan ik mij er in verdiepen door het iedere keer op een andere wijze te benaderen. Soms vergroot ik details uit, dan weer kies ik voor het grote kleurvlak, of laat de vorm opgaan in de kleur. Daarbij hanteer ik verschillende technieken (kwast, paletmes, plamuurmes). Soms laat ik de verf zijn eigen gang gaan. Deze schilderijen maak ik in olieverf en het liefst op grote formaten. De meeste schilderijen zet ik ter plekke op. Ik ga met mijn ezel, schildersdoek en kist naar Hillegom of Lisse en vraag aan de bollentelers of ik op hun terrein een dagje mag schilderen.

Wietze Dorsman aan het werkOok ben ik regelmatig langs het water te vinden, bijvoorbeeld langs de Amstel, aan het IJsselmeer, de rivieren of in havens. Dan gaat het om het detail van een boot of juist om de verre vage horizon; om de uitbundige kleuren van een zonnige dag of om de nauwelijks waarneembare tinten bij nevel.

Mensen hebben mij altijd geboeid. Ik teken al jaren naar model. Daarnaast zijn (groepjes) mensen in bijvoorbeeld café’s een geliefd onderwerp: wat hebben ze samen, welke code’s heersen er, waar gaat het over? Het kunnen spelers zijn die om de inzet vechten, maar ook boeren die over de mestpolitiek discussiëren. Of dansers die midden in hun beweging worden uitgeknipt en aanleiding vormen tot een moderne ‘grotschildering’.

Andere onderwerpen zijn landschappen en waterpartijen, liefst in het voor- of najaar als het nieuwe leven of de vergankelijkheid, gecombineerd met een lage zonnestand, boeiende taferelen oplevert.

Ik ben ook geïnteresseerd in (oude) fabrieken, machines en andere technische onderwerpen.

Share